Saturday, December 4, 2010

Di mana terangnya bulan..

Besar punya bulan..HEHE






Perkara pertama yang saya suka mengenai buku ini ialah kulit bukunya. Saya tertarik dengan gambar bulan yang besar dan terang serta reka bentuk kulitnya yang dilipat.

Kedua ialah mengenai isi cerita buku ini. Mengisahkan Kamarul bin Zamarul yang berjaya melanjutkan pelajaran di Kolej Melayu Tinggi Sarawak. Kolej ini menggunakan Bahasa Melayu Tinggi sebagai bahasa perantaraan. Kamarul yang  lurus bendul itu asyik ‘terkena’ sahaja dalam kehidupannya di sana. Bermula dengan dimarahi oleh pengawal keselamatan, kak Natasya ahli MLM, dan terpaksa pula menyewa di luar kolej kerana bilik kediaman sudah penuh. Kemudian dia berjumpa pula dengan teman serumah yang pendiam dan Selamat seorang gangster tapi suka memberi nasihat pada setiap pagi.

Banyak lagi insiden-insiden kelakar dan tidak diduga terpaksa Kamarul hadapi. Pasti pembaca akan tersenyum membaca kisah komedi dan santai ini. Gaya bahasa yang digunakan ialah standard Bahasa Melayu Tinggi.

Kesimpulannya, buku terbitan PTS ini tidak mengecewakan saya. Ini juga adalah karya Bahruddin Bekri yang pertama yang saya baca. Jadi jom baca buku ini!

Nota kaki: Nanti saya nak buat review buku Gadis-gadis Kota Riyadh pulak..

No comments:

Post a Comment