Wednesday, December 22, 2010

Gadis-gadis Kota Riyadh



Pengarang : Rajaa Al-Sanea
Terbitan :ZI Publications Sdn Bhd
Tebal :287 muka surat
Harga : RM 37

Sinopsis-belakang buku
Gadis-gadis Kota Riyadh memberi kita satu pandangan yang jarang dan sukar dilupakan mengenai kesulitan hidup gadis muda Arab Saudi di mana kisah mereka terungkap dalam budaya yang amat berbeza, tetapi dikenali. Satu kisah yang amat menarik mengenai empat gadis muda dari kelas elit di Kota Riyadh, Arab Saudi yang berusaha menjalani laluan sempit antara cinta, keinginan, pencapaian dan tradisi Islam.
 
Dunia yang mereka huni adalah moden - berdating, mencuri keluar dari rumah ibu bapa mereka - dan kehidupan mewah dan kontemporari ini menyebabkan gadis-gadis ini berterusan dilihat melanggar adat resam budaya lama masyarakat mereka.
Setiap minggu, selepas solat Jumaat, pencerita tanpa nama mengirim e-mel kepada pelanggan perempuan dalam kumpulan bualan online. Selama setahun, kita menyaksikan tragedi dan realiti lucu empat orang siswa universiti - Gamrah, Michelle, Sadeem dan Lamees - menangani tentang mereka, kejayaan professional dan kehidupan cinta.

Asalnya diterbitkan dalam bahasa Arab dalam tahun 2005, novel ini segera diharamkan di Arab Saudi kerana kandungannya yang kontroversi dan boleh menimbulkan kemarahan, sementara naskah pasar gelap tersebar dengan luas. Keberanian dan keaslian Gadis-Gadis Kota Riyadh terus mewujudkan api kemarahan di seluruh dunia Arab, dan keseronokan merebak jauh melewati Timur Tengah.

*******************************************************************************
Salam. Buku ini sudah lama saya habiskan dan terletak elok di dalam rak buku. Namun baru hari ini saya  hendak menulis mengenainya. Buku ini antara kegemaran saya. Ada cerita lucu, sedih, gembira, dan marah. Kalau nak tahu apa yang kontroversinya kenalah baca.
 
Mulanya saya meminjam untuk baca buku ini daripada kawan. Rasa seronok sangat baca buku ini hingga nak memilikinya sendiri. Jadi semasa pesta buku di KL 2010 hari itu, saya pun berjaya membelinya sendiri.
Buku ini menceritakan mengenai adat resam dan budaya orang Arab. Mengisahkan bagaimana empat orang gadis menghadapi pahit manis kehidupan dan cinta mereka . 

 
Gamrah-gadis yang dikahwinkan dengan lelaki pilihan keluarga. Ya, ini adalah adat orang Saudi yang mencarikan jodoh untuk anak mereka. Perkahwinan Gamrah tidak bahagia kerana suaminya mempunyai isteri lain.

Sadeem- gadis cantik  yang berkahwin atas pilihan keluarga Namun atas fikiran kolot suaminya Waleed, Sadeem diceraikan.

Michelle- gadis moden yang tidak pandai berbahasa Arab. Dia mengambil keputusan untuk berpindah ke Amerika kerana benci dengan pantang larang dan adat masyarakat Saudi.

Lamees-pelajar jurusan perubatan dan mempunyai saudara kembar. Hanya dia sahaja yang berjaya mengharungi kemelut cinta dan berakhir tanpa sebarang kedukaan.

1 comment:

  1. saya jadi tertanya, untuk apa penerbit ZI menerjemah novel ini?

    Ya, saya lempar novel ini(bukan terjemahan BM)ke dinding..saya tak akan merai sesuatu yang jelas menghalalkan yang haram...seperti marah saya pada novel terbitan ZI yang lain, http://aebooker.blogspot.com/2010/09/menggoda-dan-menodai.html

    *Memang baca novel boleh membangkit rasa geram dan marah!haha

    ReplyDelete